...
Siirry suoraan sisältöön

Lommon oikaisu itse/kotikonstein

Tässä blogitekstissä käyn läpi, mitä vaihtoehtoja on lommon oikaisemiseksi autosta itse/kotikonstein LUE kuitenkin huolellisesti ensin seuraava kappale:

PDR-teknikkoja ei Suomesta löydy kuin parisenkymmentä. Automaalaamoita ja korikorjaamoja sen sijaan löytyy varmasti yli tuhat. Jos lommot vain pullahtaisivat helposti suoraksi, olisi korikorjaamojen määrä huomattavasti pienempi. En suosittele lommon oikaisua autosta itse, ellei kyseessä ole tilanne, että et halua käyttää lommon oikaisuun euroakaan eikä sinua haittaa, vaikka korjausyrityksen jälkeen lopputulos näyttäisikin alkuperäistä tilannetta pahemmalta. Tiedostathan myös, että jos yrität oikoa lommoa ensin itse, on todennäköistä, että lommoa ei tämän jälkeen saa suoraksi edes PDR-teknikko. Tämä johtuu siitä, että osa metallista voi jämähtää paikoilleen, kun sen jännitystä ei ole oikeaoppisesti vapautettu, ennen kuin lommoa on alettu kiskoa ylös.

Nyt kun varoituksen sanat on annettu, lähdetään käymään läpi, mitä eri konsteja lommon oikaisuun kotikonstein olen kuullut käytettävän. Netistä löytyy varmasti jokaisesta menetelmästä video, jossa menetelmä toimii ja jelly-jortikalla saadaan lommoa suoristettua. Uskon vahvasti, että myös jokunen tuhat videota on otettu yrityksistä korjata lommoa, mutta epäonnistumiset eivät tietenkään päädy nettiin.

Seuraavat korjaustekniikat käydään läpi:
1. Fööni/hiustenkuivain ja kylmäspray/hiilihappojää
2. Imukuppi/karhupumppu + kuuma vesi
3. Vasaralla takaa päin naputtelu
4. Motonetin tai muun valmistajan lommonkorjaussarja.

Kolhun oikaisu vetovasaralla

Vetovasara (kohta nro. 4)

Mini-lifter ja liimatapit (kohta nro. 4)

1. Fööni/hiustenkuivain ja kylmäspray/hiilihappojää

Tämä tekniikka perustuu metallin laajenemiseen lämmittäessä ja kutistumiseen jäähdyttäessä. Tämä tekniikka voi toimia, kunhan lommo ei ole terävä mistään kohdasta. Järkikin jo varmasti sanoo, että terävä painauma metallissa ei voi pullahtaa ulos. Laaja ja laakea lommo tai painauma, jonka reunat eivät selvästi ole nousseet lommon ympäriltä, voi oieta tällä tekniikalla. Lommon tulee olla tasaisella osalla peltiä ja lommon kohdalla ei tule olla korilinjaa eli pokkausta. Menetelmä ei toimi muovisissa korin osissa kuten puskureissa.

Lähtökohtaisesti tämä tekniikka voi toimia paikoissa, joissa pelti liikkuu hieman sormella painaessa. Jos pelti ei liiku (esim. A-, B- tai C-pilari, kattokaari jne), ei kannata tuhlata rahojaan kylmäsprayhin.

Tekniikka: Lämmitä peltiä lommon reunoilta ja sen ympäriltä hiustenkuivaajalla. Pane puhallin mahdollisimman kovalle ja lämmitä aluetta noin minuutin ajan. Lopeta lämmitys ja suihkuta kylmäspraytä suoraan keskelle lommoa (tai käytä vaihtoehtoisesti hiilihappojäätä) muutamien sekuntien ajan. Jos käy hyvin, kuuluu plop ja lommo on oiennut ainakin hieman toivottuun suuntaan. Seuraavalla videolla hieman prosessin tekniikkaa. Älä lämmitä lommoa keskeltä, vaikka videolla tehdään niin.

2. Lommon oikaisu imukupilla ja kuumalla vedellä

Tähän tekniikkaan pätevät samat lainalaisuudet kuin edelliseen kohtaan. Loiva lommo, jonka reunat eivät ole nousseet, saattaa suoristua tällä tekniikalla. Terävää lommoa ei tällä keinolla ei luonnollisesti saa suoristettua ja lommon tulee olla tietenkin suurempi kuin itse imukuppi. Tekniikka oikaisuun on yksinkertainen. Puhdista alue, kaada kiehuvaa vettä lommon päälle, kiinnitä imukuppi lommon keskelle ja vedä. Lommo saattaa pysyä taysin paikoillaan tai suoristua jopa 80 %. Kuuman veden käyttö on suositeltavaa, jos ulkona on viileää, mutta jos auto seisoo kesällä auringossa, on vedellä läträäminen turha toimenpide. Seuraavalla videolla yritystä imukupeilla, joita myydään kuluttajille lommonoikaisutyökaluina.

3. Vasaralla naputtelu

Tämä tekniikka alkaa jo perustua perinteiseen PDR menetelmään. Pellin takaa yksinkertaisesti naputellaan lommoa ylös tai vaihtoehtoisesti pellin ulkopinnalta naputellaan lommon reunalta ylös noussutta peltiä alaspäin. Homma vaatii kuitenkin tarkkuutta ja monta asiaa tulee huomioida: Ensin pellin ulkopuolelta naputtelu: älä missään nimessä lyö peltiä tavallisella vasaralla, jos haluaa pitää maalin ehjänä. Ota käyttöön kumi- tai muovivasara ja aloita varovasti. Naputtele tasaisesti lommon reunoja myöten. Pellin lyöminen takaa vaatii luonnollisesti hyvän pääsyn lommon taakse. Etulokasuojiin pääsee käsiksi ottamalla tunkin avuksi: rengas sekä sisälokasuoja irti ja sitten työskentelyyn on hyvä ja avara tila. Ovien kohdalla pura ovipaneeli pois (kirjoita YouTubeen ”auton merkki malli + door panel removal” ja saat todennäköisesti hyvät ohjeet) ja saatat päästä lommon pohjaan käsiksi, jos edessä ei ole palkkia eli tukirakennetta. Käytä kumi- tai muovivasaraa alkaessasi naputella lomman pohjaa. Aloita naputtelu varovasti ja *HUOM* seuraa lommon oikenemista koko ajan pellin ulkopinnalta. Jos vain moukaroit peltiä katsomalla peltiä sisältä, saattaa lopputulos mennä nopeasti alkuperäistä tilannetta huonompaan suuntaan. Jos pelti on kylmää, lämmitä sitä tasaisin väliajoin esimerksi hiustenkuivaajalla.

4. Motonetin tai muun valmistajan lommonkorjaussarja

Nämä sarjat perustuvat lommon vetämiseen ulos liimaamalla kuumaliimalla muovinen tappi kiinni lommoon ja vetämällä tappia ulospäin niin, että lommo vetäytyy ylös tapin mukana. Tämä on tee-se-itse-miehen korjauksille paras vaihtoehto, kun kyseessä on pieni, noin kolikon kokoinen parkkipaikkalommo. Jos lommon alueelta on irronnut maalia tai pelti on maalattu uudelleen, en suosittele tätä menetelmää, koska riskinä on, että lommoa ulos vedettäessä irtoaa liiman mukana myös maalia.

Kuluttajille myytäviä korjaussarjoja löytyy useita ja niiden eroista en osaa valitettavasti sanoa mitään. Tätä korjausmenetelmää varten pitäisi löytyä seuraavat välineet (tulivat ne kaikki sarjan mukana tai eivät):

 – liimatappeja, muutamaa eri kokoa

 – kuumaliimaa

 – kuumaliimapistooli

 – vetotyökalu: yleensä vetovasara, ”mini lifter” tai ”silta”, jonka keskeltä ruuvataan liimatappia ylöspäin

Vetovasara toimii monipuolisimmin eri alueille, koska se ei tarvitse tukea lommon ympäriltä. Vetovasara ei kuitenkaan toimi hyvin, jos lommo on alumiinisessa korin osassa. Vetovasaralla ei myöskään saa niin hallittua vetoa kuin mini lifterillä tai siltatyökalulla

Mini lifter ja siltatyökalu tarvitsevat tukea lommon ympäriltä, joten ne eivät sovellu kaikkialle. Kattokaaressa ja pilareissa on riski tehdä uudet lommot kohtiin, joista vetotyökalu ottaa tukea

n. 70% tai vahvempaa alkoholiliuosta, jolla liima irrotetaan pellistä tai liimatapista

Myös pienestä kumi- tai muovivasarasta on todennäköisesti hyötyä. Vielä parempi, jos saat käsiisi tappityökalun (eng. pdr knock down)

Tekniikka on jälleen yksinkertainen, mutta monta asiaa tulee huomioida ja vaiheita on muutamia:

Pellin tulee olla lämmin lommon alueelta. Huoneenlämpöinen pelti on sopiva.

Pelti tulee puhdistaa lommon alueelta liasta ja mahdollisesta vahasta tai pinnoitteesta. Puhdista alkoholilla tai liuottimella.

Kun edelliset vaiheet on suoritettu ja kuumaliimapistooli on lämmin, on aika liimata tappi kiinni lommoon. Ensin pitää kuitenkin valita tappi. Useimmiten tässä vaiheessa tekisi mieli valita lommoa suurempi tappi, mutta tämä on valitettavasti väärä lähestymistapa. Lommo on keskeltä syvä, joten pieni liimatappi riittää usein pienen lommon oikaisuun. Tapin ei tarvitse peittää aivan koko lommoa. Valitse siis sopiva tappi kokeilemalla eri tappeja lommon päällä, kunnes sopiva koko löytyy.

Pursota liimaa tapille, ei peltiin. Liimaa ei tule käyttää niin, että se tursuaa tapin reunoilta, vaan niin, että liima leviää juuri sopivasti tapin pohjan alueelle, kun tappi painetaan peltiin kiinni. Aseta siis tappi mahdollisimman keskelle lommon keskustaa. Voit painaa tappia kevyesti peltiä vasten.

Odota noin 5-10 sekuntia ja kokeile kevyesti pyörittää tapin kantaa. Jos tappi liikkuu, odota hetki ja kokeile pian uudelleen. Jos tappi ei liiku, voit kiinnittää siihen vetotyökalun ja vetää lommoa ulos vetotyökalulla.

Jos lommo ei suoristu ensimmäisellä vedolla riittävästi, voit suorittaa operaation uudelleen. Liima jää vetämisen jälkeen kiinni joko liimatappiin tai peltiin. Poista liima suihkauttamalla siihen alkoholiliuosta.

Tarkastele lommon heijastusta jokaisen vedon jälkeen. On tärkeää oppia erottamaan, milloin vaurio on vielä painunut alaspäin eli lommoa on vielä jäljellä ja milloin taas vauriokohta on jo noussut muuta peltiä ylemmäs. Kun pelti on painunut alaspäin, valo leviää lommon kohdalla. Kun pelti on noussut ylös, valo kerääntyy pistemäiseksi pellin korkeimpaan kohtaan.

Jos pelti on noussut liian ylös, voit naputella sitä varovasti vasaralla alas. On parempi, jos työkalusetin mukana tulee kevyeen naputteluun tarkoitettu tappityökalu, joka on vasaraa tarkempi.

Facebook
WhatsApp
Email

Blogi

Blog
Aleksi

Lommon oikaisu itse/kotikonstein

Lommon oikaisu itse/kotikonstein Tässä blogitekstissä käyn läpi, mitä vaihtoehtoja on lommon oikaisemiseksi autosta itse/kotikonstein LUE kuitenkin huolellisesti ensin seuraava kappale: PDR-teknikkoja ei Suomesta löydy kuin

Read More »
Peilikalvo
Blog
Aleksi

Peilikalvo, sen käyttö ja ominaisuudet

Peilikalvo, sen käyttö ja ominaisuudet Peilikalvo ikkunaan Peilikalvo on yksi tunnetuimmista ja käytetyimmistä ikkunakalvoista kiinteistöissä. Se tarjoaa loistavaa lämmöntorjuntaa edulliseen hintaan, torjuu heijastuksia toimiston näyttöpäätteeltä

Read More »
Lasien tummennus hinta
Blog
Aleksi

Window tinting in Finland

Blacksmith PDR Oy Window tinting in Finland After a few years “I ‘ll write it soon” this post is finally here! During my window tinting

Read More »
Blog
Aleksi

Auton etusivulasien tummennus

Blacksmith PDR Oy Auton etusivulasien tummennus Auton etusivulasien tummennus”Uskaltaako etusivulaseja kalvottaa/tummentaa?” on erittäin yleinen kysymys asiakkaalta. Suomen lain mukaan tieliikennekäytössä olevassa autossa ei saa olla

Read More »
Blacksmith talliosake
Blog
Aleksi

Kokemuksia talliosakkeesta

Blacksmith PDR Oy Kokemuksia Talliosakkeesta Talli hankittu 2019 Toukokuussa 2020 tulee täyteen ensimmäinen vuosi talliosakkeen omistajana. Kun ensimmäisen kerran aloin kiinnostua talliosakkeen hankkimisesta toimitilaksi yritykselleni,

Read More »