...
Siirry suoraan sisältöön

Blacksmith PDR Oy

Kokemuksia Talliosakkeesta

Talli hankittu 2019

Toukokuussa 2020 tulee täyteen ensimmäinen vuosi talliosakkeen omistajana. Kun ensimmäisen kerran aloin kiinnostua talliosakkeen hankkimisesta toimitilaksi yritykselleni, oli puolueetonta tietoa kovin vähän tarjolla netissä. Pelkkiä mainosvideoita ilman sen suurempia faktoja saati hintoja. Tällä tekstillä kerron omat kokemukseni viimeisen vuoden ajalta.

Faktat:

 – Myyjä: Talliosake
 – Rakennuttaja: DEN Finland Oy
 – Sijainti: Raisio, Tuotekatu 3
 – Pinta-ala 48,7 m2
 – Korkeus: 5 metriä
 – Lämmitys: Suora sähkö
 – Tallin myyntihinta: 89 600 €
 – Ostohinta: 26 000 €
 – Loput rahoitusvastikkeena
 – Tontti: vuokra (30 vuoden vuokrasopimus Raision kaupungin kanssa)
 – Yhtiövastike: Noin 80 €/kk, mutta tämä nousi heti vuoden jälkeen kesällä 2020 noin 20 %.

Lue tämä osio huolella jos olet hankkimassa tallia!

*Päivitys 16.11.2021 Turun Sanomat teki jutun Talliosakkeen kanssa aiheutuneista ongelmista (artikkeli on maksumuurin takana). Artikkelissa käsiteltiin juuri niitä ongelmia, joita olen tässä blogitekstissä kuvaillut. Artikkeli lötyy painamalla tästä. Tulen päivittämään tänne talven aikana miten hommat yhtiössämme etenevät. Maku alkaa mennä koko toimintaan, mutta uskon saavani tilat paperilla ihan virallisesti oikeaan käyttöön vuoden 2022 aikana. Edellä linkkaamassani artikkelissa haastatellaan DEN Finlandin liiketoimitajohtajaa ja haasattelussaan hän kertoo mm: ”Raision osalta Alitalo uskoo muutoslupahakemuksen toteutuvan jossain vaiheessa. Hän myös lupaa yrityksen kantavan vastuun sen myötä kasvavista kustannuksista.” Toivon todella, että näin tulee käymään.

* Päivitys 11.4.2021 Yhteydenottoja tullut lisää mm. Itä-Suomesta ja samoja ongelmia heillä kuin muuallakin päin Suomea. Kirjoitan tänne jossain vaiheessa ongelmia mitä on tullut esille, kunhan saamme ensin oman yhtiökokouksemme pidettyä.

* Päivitys 15.2.2021 Blogitekstini tuntuu saanee paljon lukijoita. Olen saanut yhteydenottoja ainakin pk-seudulta ja heillä tuntuu myös olevan ongelmia rakennuttajan kanssa.

*Päivitys 22.1.2021. Tallin lopputarkastuksen kanssa tuntuu edelleen olevan hankaluuksia ja rakennuttajan yhteistyö asioissa ei oikein ole toivotulla tasolla. Monet yhtiöt ainakin Turun seudulla käyvät kuulemma oikeudessa riita-asioita läpi rakennuttajan kanssa. En ainakaan lähtökohtaisesti suosittele tekemään kauppaa Talliosakkeen/DEN Finland Oy:n kanssa monista epäselvyyksistä johtuen. Muista rakennuttajia on onneksi jo ilmaantunut paljon, koska itse konsepti on hyvä. Katsotaan saanko päivittää tänne vielä joskus positiivisia kerrottavaa, miten lopputarkastukset yms. on saatu hoidettua.

Jos kuitenkin ylläolevasta kirjoituksesta huolimatta alat tekemään kauppaa DEN Finland Oy:n kanssa, niin varmista kaikki asiat aina kirjallisesti ja vaadi niihin kirjallinen vastaus. Varmista kirjallisesti mm. saako tilaan rakentaan parven (ei hyllyn, vaan parven), saako parvella olla toimisto vai onko se vain varasto, saako yritys toimia eli tehdä työtä tilassa vai onko se pelkkä yrityksen varasto. Varmista myös saako tilassa tehdä autolle remonttia vai onko se vain auton säilytykseen. Paras on kun kerrot kirjallisesti mitä aiot tilassa tehdä ja vaadi kirjallinen vastaus, että se on ok.

Teksti päivitetty viimeksi 18.2.2022

Tarve toimitilalle

Oma yhden hengen yritykseni Blacksmith PDR Oy, joka tekee autoihin lasien tummennuksia sekä lommojen oikaisua ilman maalausta PDR-tekniikalla, tarvitsi toimitilaa Turun seudulta. Tein ennen työt Maskussa Moonlight Motorsportin toimitiloissa, mutta halusin toimitilani sijainnin olevan lähempänä sekä kotiani että asiakkaita. Muutamia talliosakkeita olin nähnyt jo vuosia aiemmin olevan myynnissä. Näiden hintojen muistelin olevan hieman reilu 1000 €/m2 ja useimmat olivat omalla tontilla. 2017 Näin Facebookissa mainoksen Turun Iso-Heikkilään rakennettavista Talliosakkeista. Hintoja ei tietenkään missään, joten klikkailin ”tilaa hinnasto” ja seuraavana päivänä sain puhelun Talliosakkeen myyntiedustajalta. Juttelin myyjän kanssa, mihin tarkoitukseen tila on tulossa ja hän mainitsi Myllyn lähelle rakennettavat tilat. Tämä kuulosti erinomaiselta, koska Raision Haunisten alueella on Suomen toiseksi suurin autoliikkeiden keskittymä ja sehän sopii autoalan yrittäjälle. Myös Raision kauppakeskus Myllyn sijainti noin 900 metrin kävelymatkan päässä tallilta houkutti kovasti, koska asiakkaiden olisi kätevä käydä ostoksilla, kun työskentelen heidän autojensa parissa. Sovin myyjän kanssa tapaamisen, jossa paperit käytiin läpi.

"Talliosake on hyvä sijoitus"

Ruusuiset myyntipuheet tallista sai luonnollisesti kuulla ja numeroita laskettiin paperille, kun käytiin läpi sijoituksen kannattavuutta. ”Yli puolet on jo varattu ilman mainostamista” jne. Jos päädyt tekemään tallista kauppaa, niin muista, että myyjät ovat myyjiä. Jokainen hieman rakentamisesta ymmärtävä tietää, että halli hintaluokassa lähes 2000 €/m2 on kallis, mutta Talliosakkeen sijainti ratkaisi ostopäätöksen. Samalla alueella (Kuninkoja) on myös eri rakennuttajien vastaavia talliosakkeita, mutta näiden korkeus oli vain 4-4,5 metriä. Omat varani riittivät noin 50 m2 talliin, joten korkeutta piti saada vähintään 5 metriä, jotta saa parven rakennettua (ja siitähän pitää saada iso!). Itse en usko Talliosakkeiden helppoon vuokrattavuuteen ja tasaiseen kassavirtaan, koska niitä tuntuu nyt ilmestyvän Suomeen kuin sieniä sateella ja ei tällaista jokainen ihminen tarvitse. Moni varmasti haluaa, mutta ei tarvitse. Kaupat kuitenkin tehtiin ja 5000 € varausmaksu maksettiin. Ja sitten odotettiin. Yksi havainnekuvista näytti tältä:

Tallin suunnittelu ja hankinnat

Koska tila tulee olemaan pieni, käytin tallin suunnitteluun aikaa varmaan parikymmentä tuntia. Tallin pohjapiirustukset sain sähköpostilla ja sitten tulikin istuttua AutoCad:n ääressä pitkään. Kävi nopeasti selväksi, että ylös tulevat taukotila, ”toimisto” ja keittiö. Aikani piirreltyäni totesin, että keittiö tulee suoralle seinälle. Budjetilla kun olin liikenteessä, aloin kytätä huutokaupoista ja tori.fi:stä myytäviä mallikeittiöitä. Domuksen mentyä konkurssiin alkoi huutokaupat.com täyttyä heidän liikkeidensä mallikeittiöistä. Jotenkin en ollut hereillä Turussa myytävistä keittiöistä, mutta lopulta huusin kuvan keittiön Lahdesta.

Huutokauppa.com ei ilmoittanut muita speksejä kuin mitat ja kolme eri kuvaa. Yhdestä kuvasta näki, että keskimmäinen luukku on astianpesukone. Hyvin kävi, sillä pesukone paljastui AEG:n Comfort Lift -laitteeksi. Keittiössä oli myös kivitaso (luoja, miten raskas kantaa!) ja keraaminen allas. Koko paketti maksoi 1400 €, eli ei paha, kun keittotasokin oli vielä induktioversio. Mitään paikkaa keittiölle ei itselläni ollut, joten ilahdutin vanhempiani pakkaamalla keittiön palaset yhteen makuuhuoneseen heidän omakotitaloonsa Laitilassa.

Tallin pohjakuva

Suunnittelua Cadillä, miten sijoittaa talliin eri asioita ja mikä olisi optimaalinen korkeus parvelle (päädyin korkeuteen 2400 mm lattiasta palkin alapintaan, ja se on ollut juuri sopiva):
Parvirakennetta miettiessä törmäsin hyvin kirjoitettuun Turun Ammattikorkeakoulun lopputyöhön aiheesta TALLITILAN PARVIRAKENTEEN SUUNNITTELU JA VALMISTUSVAIHEET. Kenenkään muun ammattikorkeakoulun lopputyötä en ollut tähän mennessä lukenut kuin omani vuonna 2011 (Tampereen AMK), mutta edellä mainittu lopputyö tuli luettua parin illan aikana läpi. Parven rakenteeksi en oikein edes miettinyt muuta kuin teräsrakennetta, koska olen Uudenkaupungin Autotehtaan eri projekteissa teettänyt niin monta eri teräsrakennetta ja tuttuja yrityksiä oli jo useita.

Tallin luovutus ja parven tilaus

Tallin piti siis alun perin valmistua jo vuotta aiemmin, mutta ilmeisesti kaikki lupa-asiat eivät olleen vielä rakennuksen aloittamista varten kunnossa, joten homma venyi yli vuodella. Vihdoin toukokuussa 2019 oli osakekirjojen ja avainten luovutus. Tässä video, jossa kävelen ensimmäistä kertaa talliosakkeeseeni sisään (pahoittelen, että video on kuvattu amatöörimäisesti puhelin pystyssä. Olin kai liian tohkeissani uudesta tallista):

Paljon tyhjää tilaa tuli siis hankittua! Tallissa oli sähkökeskus, kolme loisteputkivalaisinta katossa (ei edes LED vaan ihan t5-putket) ja takanurkassa putki, jossa oli pari venttiiliä ja niiden välissä vesimittari. Sähkökeskuksen kannesta löytyi kaksi valovirtapistorasiaa (eli tavallista) ja kaksi voimavirtapistorasiaa, joista tosin toinen oli heti käytössä nosto-ovelle.

Alustavat suunnitelmat parvelle oli jo tehty ja nyt kun tila oli luovutettu, otin vielä varmuudeksi tarkat mitat ja tilasin rakennekuvat. Rakennekuvat saatuani kilpailutin työn ja parven valmistajaksi ja kasaajaksi valikoitu Laitilalainen Mivepa Oy (kysy Juha Väkipartaa jos haluat tarjouksen parvirakenteesta).

Kuvassa talli muistaakseni toisena päivänä, kun sukulaisia saapui ohikulkumatkalla vilkaisemaan tilaa, ja otin välittömästi heidän autonsa sisään, jotta saan suunniteltua ja havainnoitua eri asioiden sijoittelua talliin
Myllyn talliosake
Parvea piti odotella elokuun loppuun saakka, joten talli ehti olla monessa eri mallissa. Tavaroita ja työkaluja sai jo tuoda paikalle, jotta pystyi tekemään töitä. Jääkiekon MM-kisoja piti pystyä seuraamaan:
Tarra oveen:
Jääkaappikin ehti kylmentää juomia alakerrassa, vaikka sen loppusijoituspaikka tulikin olemaan parvella:
Lopulta parvi oli ilmestynyt paikoilleen sillävälin, kun piipahdin tyttöystävän kanssa viikon kesälomareissulla. Virheetön asennus ja työmaa siivottu hyvin eli hienoa jälkeä Mivepalta.
Tätä oli odotettu pitkään, koska oikein mitään rakenteellisia juttuja ei pystynyt ennen tekemään. Vessanpönttöäkään ei oikein uskaltanut asennuttaa ennen parvea, jotta se ei olisi projektin tiellä tai tuhannen kappaleena, jos parven palkki kolahtaisi siihen asennuksen aikana. Parvella oleva tila on runsaat 20 m2. Sitten armotonta kasausta vähän joka paikkaan. Kalvorullien säilytyspaikka parven alapohjaan:
Vessan rakentelua:
Vessan kalusteet, vesiputket ja lämminvesivaraajan asensi LVI-Palvelu Jari Laiho Oy. Hienoa palvelua ja jälkeä! Vessan kalusteet paikallaan (ei kannata huolestua, seinät saatiin vielä ympärille myöhemmin):
Vinyylilaattojen asennusta parvelle:
Kun lattia oli valmis, oli aika vapauttaa yksi vanhempien makuuhuoneista taas normaaliin käyttöön viemällä sieltä vihdoin keittiö pois. Keittiön kasailua:
Tarkkaavaisimmat ovatkin jo varmasti huomanneet, että oma tallini on rivin päädyssä. Päätyseinä luonnollisesti on kantava, mutta väliseinä seuraavaan talliin ei ole. Seinä on vain noin 50 mm elementtejä eli pelti, eristettä ja pelti. Siihen en ole uskaltanut kiinnittää mitään painavaa tukematta sitä ensin. Yllä olevassa kuvassa näkyy kivitason päälle tuettu 20 mm paksu vanerilevy, jonka päälle keittiön yläkaappien paino asettuu. Yläkaappien taakse tietysti sikakittiä ja lyhyillä peltiruuveilla kaappi yläreunoista kiinni. Ohuista väliseinistä oli jo syntynyt tarinaa alapihan talliosakkeissa, kun erään tallin omistaja oli kovasti yllättynyt, kun naapurin rakentaessa omaa parveaan oli täkkipultti ilmestynyt 5 cm matkalta hänenkin puolelleen. Tallin luovutustilaisuudessa tulikin jo meidän tallirivin kohdalle tieto, että parvesta tulee tehdä kelluva eli sitä ei saa tukea seiniin. Oma parvi päätettiin parven rakennuttajan kanssa olla kiinnittämättä myöskään lattiaan, koska tuollainen rakenne ei tuosta minnekään liiku. Tallissa on myös lattialämmitys, joten nyt ei tarvinnut yrittää seurata lämmitysvastusten kulkua lämpökameralla. Kaapelihyllyä meni noin 15 metriä. Kaapelin määrää en laskenut, mutta paljon sitä meni. Elementtiseinään kiinnitetty johtokela sai alumiinilevyn taakseen tukevoittamaan kiinnitystä.
Keittiö alkoi olla nipussa ja sähköjä vedetty:
Myös yhdistetty toimisto-taukotila alkoi kasaantua paikoilleen:
Tässä vaiheessa projektia tuli pieni tauko. Myös talliosakkeiden tarkastuskierros tehtiin ja minulle kerrottiin, että en saa tehdä päätyseinää parvelle, koska paloturvallisuuden takia pitäisi olla toinen poistumistie. Vain kaide oli kuulemma tässä sallittu. Rakennesuunnittelija neuvoi kuitenkin tekemään seinään hätäpoistumistien eli määräysten minimimitat täyttävän luukun. ”Varatienä käytettävä ikkuna tehdään helposti avattavaksi. Sen vapaan aukon korkeus on vähintään 600 mm ja leveys 500 mm siten, että korkeuden ja leveyden summa on vähintään 1500 mm.” Tikkaita ei tarvitse olla olla, kunhan pudottautumiskorkeus on alle 3,5 m (tämäkin tarkoittaa käsittääkseni sitä, että mitta otetaan siitä, kun roikut hätäpoistumistiestä ulkona). Voit lukeaa lisää hätäpoistumisteitä koskevista määräyksistä täältä. Talvi alkoi enteillä tuloaan. Näkymä on päädyn ikkunoista kyllä hieno!
Vihdoin tuli aika tehdä vessaan seinät, parvelle kaide ja päätyseinä sekä alas työtasoa.
Vessan seinät valmiina ja maalattu. Työtaso ja allas paikoillaan:
Välillä homma näytti aidosti rakennustyömaalta:
Kuva valvontakamerasta kesken projektin:
Oikeassa reunassa aukko hätäpoistumistien luukulle.
Seinässä jo lasit paikoillaan:
Kaide paikoillaan ja kaiteen lasit kiinni. Lasit ovat vanhan jäähallin laseja, jotka olivat reunustaneet kaukaloa ennen kuin pleksien käyttö tuli pakolliseksi.
Kun seinä oli valmis, pääsivät vanha sohva ja Black Fridayn alesta hankitut tuolit paikoilleen.

Yritän ehtiä lisäämään kuvia ja tekstiä 2022 aikana. Tallissa ehtinyt tapahtumaan jo vaikka mitä muutoksia. Rakennuksen lopputarkastus on edelleen kesken ja kirjoitan tänne varmasti miten homma lopulta ratkesi.

Facebook
WhatsApp
Email

Blogi

Blog
Aleksi

Lommon oikaisu itse/kotikonstein

Lommon oikaisu itse/kotikonstein Tässä blogitekstissä käyn läpi, mitä vaihtoehtoja on lommon oikaisemiseksi autosta itse/kotikonstein LUE kuitenkin huolellisesti ensin seuraava kappale: PDR-teknikkoja ei Suomesta löydy kuin

Read More »
Peilikalvo
Blog
Aleksi

Peilikalvo, sen käyttö ja ominaisuudet

Peilikalvo, sen käyttö ja ominaisuudet Peilikalvo ikkunaan Peilikalvo on yksi tunnetuimmista ja käytetyimmistä ikkunakalvoista kiinteistöissä. Se tarjoaa loistavaa lämmöntorjuntaa edulliseen hintaan, torjuu heijastuksia toimiston näyttöpäätteeltä

Read More »
Lasien tummennus hinta
Blog
Aleksi

Window tinting in Finland

Blacksmith PDR Oy Window tinting in Finland After a few years “I ‘ll write it soon” this post is finally here! During my window tinting

Read More »
Blog
Aleksi

Auton etusivulasien tummennus

Blacksmith PDR Oy Auton etusivulasien tummennus Auton etusivulasien tummennus”Uskaltaako etusivulaseja kalvottaa/tummentaa?” on erittäin yleinen kysymys asiakkaalta. Suomen lain mukaan tieliikennekäytössä olevassa autossa ei saa olla

Read More »
Blacksmith talliosake
Blog
Aleksi

Kokemuksia talliosakkeesta

Blacksmith PDR Oy Kokemuksia Talliosakkeesta Talli hankittu 2019 Toukokuussa 2020 tulee täyteen ensimmäinen vuosi talliosakkeen omistajana. Kun ensimmäisen kerran aloin kiinnostua talliosakkeen hankkimisesta toimitilaksi yritykselleni,

Read More »